Effektive salgstekster har en række ligheder, uanset hvad du beskæftiger dig med. Om du er i branchen for projektledelseskurser, hjemmepleje eller sælger merkonomuddannelser, er der nogle redskaber I kan og bør bruge for bedst muligt at tiltrække målgruppens opmærksomhed og komme i kontakt med jeres kunder.

Det væsentligste er, at I skriver om den værdi, kunderne får ud af at købe jeres produkt eller ydelse. Groft sagt skal I skrive om jeres kunder og deres behov og ikke om jer selv. Mange virksomheder falder i fælden og bruger værdifuld plads på hjemmesiden og i nyhedsbreve til at skrive om deres egne kompetencer og det, deres ydelser kan, sådan teknisk set og indholdsmæssigt. Men kunderne ønsker dybest set at læse om sig selv.

Flere bookinger og mere kontakt

Da jeg var tekstforfatter i en kursusvirksomhed, havde vi markant fokus på at tænke i udbytte. Hvilket udbytte får kursusdeltageren med sig hjem, og hvilket udbytte får deltagerens virksomhed ud af, at deres medarbejder deltager i et kursus i eksempelvis projektledelse?

Et udbytte kunne være: Du bliver i stand til at nå i mål med komplicerede projekter til tiden. Eller: Du bliver i stand til at få projektledelse til at fungere i jeres virksomhed. For virksomheden kunne et udbytte være: I opnår bedre resultater med jeres projekter.

Da vi gik i gang med konsekvent at kommunikere på den måde på hjemmesiden, i nyhedsbreve og på de sociale medier, observerede vi en markant stigning i trafikken på virksomhedens website samt ikke mindst en markant stigning i antallet af henvendelser og kursusbookinger direkte via nettet.

Hvorfor er det her fedt?

Hvis I, som mange andre, bruger det meste af krudtet på at fortælle om jer selv og jeres kompetencer, så skal I måske overveje at vende tingene lidt på hovedet.

Begynd med at tænke i udbytte for kunden – man kunne også kalde det den værdi, jeres ydelse giver kunden i fremtiden. Hvorfor er det her fedt for målgruppen? Værdien skal stå lysende klart, hvis I vil have målgruppen til at trykke på ”tilmeld”, ”køb” eller ”bliv ringet op”.

Og skriv i et sprog, der henvender sig direkte til målgruppen. Det er et simpelt sprogligt greb, men det virker: Skriv du, dig og jer. Benytter I jer af disse to relativt enkle greb, er I allerede godt på vej mod flere klik og mere trafik.