Du har lavet en lækker og målrettet pressemeddelelse. Hvad nu?

Du har lavet en lækker og målrettet pressemeddelelse med den superskarpe fortælling om din virksomhed, dig selv eller dit nye produkt. Men hvad så nu? Hvordan kommer du ud over rampen med historien og skaber de bedste forudsætninger for, at den kommer i pressen? I dette blogomlæg vil jeg skrive lidt om, hvordan du skal kontakte det medie, du har udset dig til din historie.

5-10 skarpe linjer

Du skal begynde med at forkorte din pressemeddelelse og historie ned til en kort og koncentreret version, et såkaldt pitch. Et ultrakort og skarpt pitch, 5-10 velfortalte linjer, i en mail til den rette journalist eller redaktion, er det mest effektive redskab til proaktiv pressekontakt. Eller formidlet i telefonen, hvis du kan få den ønskede journalist i røret.

Jeg har arbejdet målrettet med pressekontakt i flere store organisationer og virksomheder. Alle steder har jeg opnået gode resultater med at bruge pitches. Som pressekonsulent i en stor uddannelsesorganisation var jeg med til at fordoble medieomtalen af organisationens aktiviteter.

Budskab og citat

Det, jeg gjorde, var at vinkle den korte tekst og skrive de væsentligste budskaber først. Måske garnerede jeg med et citat fra min centrale kilde, men hele pointen er, at dit pitch skal kunne stå i en kortfattet mail eller kunne formidles i en telefonsamtale. Journalisten, du henvender dig til, skal kunne afkode budskabet og få en aha-oplevelse på 5-10 linjer. Du vedhæfter pressemeddelelsen i sin fulde længde til mailen med pitchet. I emnelinjen skriver du overskriften fra din pressemeddelelse. En kort opsummering: Overskriften i emnelinjen, et par aktive sætninger der uddyber budskabet og et citat.

Læs pitchet højt for dig selv

Hvis du vælger at ringe til journalisten, så læs gerne pitchet højt for dig selv inden, så du sikrer, at du ikke snubler over ordene, når du om lidt har journalisten i røret. Efter samtalen kan du så sende mailen med pressemeddelelsen og pitchet. De fleste journalister vil gerne have noget på skrift.