Mange kursus- og uddannelsesvirksomheder bruger krudtet på at skrive flyers, hjemmesidetekster og SoMe-opdateringer om det præcise faglige og tekniske indhold af deres kurser. Altså mere eller mindre en beskrivelse af programmet for hver enkelt kursusdag.

Men hvis I vil have fat i den store gruppe af danskere, der til enhver tid søger inspiration til den næste arbejdsgiverbetalte efteruddannelse, det næste personlige udviklingskursus eller bare et kursus, der kan gøre dem mere attraktive på markedet, så skal I skrive enkelt, interessant og forståeligt om jeres kurser.

I skal skrive om værdien af at deltage i et kursus hos jer, så det står knivskarpt, hvad deltageren får med sig hjem til sin dagligdag som eksempelvis konsulent eller selvstændig. Eller i sit liv.

Skriv til andre end kernemålgruppen

Ja, jeres kernemålgruppe forstår godt, hvad de kan bruge værktøjet ”værdistrømsanalyse” til. Og de forstår godt, hvordan et ”Blueprint” kan bruges til at holde fokus på slutmålet, når man leder et program, eller hvad det vil sige at ”udnytte og prioritere dine kognitive resurser”, hvis vi taler personlig udvikling.

Men den brede og store gruppe af kursussøgende kunder, der er klar til at bruge en pæn pose penge på det rigtige kursus, forstår det ikke nødvendigvis. Denne kundetype skal kunne mærke det i maven, hvis han/hun skal trykke ”køb” eller ”tilmeld” på jeres hjemmeside. Det er ikke revolutionerende, ny viden, men det er lettere sagt end gjort at føre det ud i livet.

Værdi, værdi, værdi!

Som jeg har skrevet i et tidligere blogindlæg: Fokuser på værdi, værdi, værdi. Hvilken værdi står kursusdeltageren med, efter at have afsluttet et kursus hos jer i programledelse? Eller en uddannelse i personligt lederskab. Hvordan er personen fagligt eller personligt beriget, og hvad kan deltageren omsætte det til i sin karriere, virksomhed eller liv i dag, i morgen, om et år?

Og tricket er, at det skal være konkret. Det duer ikke at skrive, at dette er Danmarks bedste Lean-uddannelse. Eller denne uddannelse har alt, hvad du skal vide for at blive en god programleder. Eller, hvis vi taler personlig udvikling: du får nøglen til at blive mere tilfreds og få en klarere retning i livet. Du kan jo godt høre, at det runger hult. Og det gør det, fordi det er påstande, der ikke er konkrete.

Hvad betyder en klar retning i livet?

Hvorfor er det Danmarks bedste Lean-uddannelse? Hvad kan deltageren bagefter? Hvilke muligheder har en god programleder for at gå i dialog med ledelsen, opnå stærke resultater og bringe virksomheden et andet sted hen, end den er i dag? Hvad kunne en klar retning i livet være, og hvorfor er det attraktivt?

Kan I formulere det konkrete udbytte i nogle klare budskaber og tekster, taler I til maven. Og så har I kundens opmærksomhed. Måske bliver det ikke nødvendigvis til at køb i dag eller i morgen, men I har vakt en følelse, og følelser skaber handling.