Artikler er indhold med kvalitet

Virksomheder kan bruge artikler til en række formål i kommunikationen med deres målgrupper.

Det bliver sværere og sværere at fastholde kundernes opmærksomhed, og annoncer og reklamer er ikke nødvendigvis nok. Derfor bør virksomheder skabe noget reelt og stærkt indhold, deres læsere, brugere og kunder bliver klogere af. Artikler kan være både nyheder, portrætter, cases og baggrundsartikler, der kommer hele vejen rundt om et emne. Artikler er et eksempel på content, der kan sendes ud med nyhedsbreve, ligge på hjemmesiden eller eksempelvis indgå i virksomhedens årsberetninger.

En artikel skal helst ledsages af et godt billede.

En artikel bør ledsages af et godt og rammende foto. Her et foto fra tennisbanerne i sicilianske Palermo, hvor jeg interviewede en professionel tennistræner.

Viden, værdier og målsætninger

Når en virksomhed vælger at bruge energi og resurser på at lave artikler, skal indholdet selvfølgelig matche virksomhedens værdier og målsætninger eller fortælle en historie, der på en eller anden måde har noget med virksomheden at gøre. Artikler i virksomhedens kommunikation er derfor ikke helt det samme som de artikler, der fylder dagbladene. Men de to typer artikler er nært beslægtede.

Ikke direkte salg

Artikler, en virksomhed producerer, skal ikke nødvendigvis direkte sælge noget, din virksomhed gør. De skal ikke bare være rosenrøde historier om, hvor god din virksomhed til en ydelse eller et produkt. Det er bare skjult reklame, og det bliver hurtigt gennemskuet af læseren. Artiklen kan nøjes med at fokusere på et emne, og komme med viden om et emne, som din virksomhed beskæftiger sig med. Give kunden ny viden og en ny vinkel på emnet. Den type content giver ofte læseren lyst til at dykke dybere ned i jeres virksomheds univers, på hjemmesiden eller andre steder.

Cases giver liv

Et godt eksempel på en type artikel, virksomheden kan bruge i sin kommunikation, er en case – et portræt af en kunde (en virksomhed eller enkeltperson), der har gavn af din virksomheds ydelse. Eksempelvis virksomheden X, der har været på kursus hos din virksomhed og nu er blevet skarpere til at samarbejde i afdelingen. Det viser sig ved, at afdelingen nu bruger mindre tid på møder, og at der er færre konflikter. Bare et eksempel. Det kan være alt muligt, også et konkret fysisk produkt.

En relevant case kan også være et portræt af en medarbejder i din virksomhed og en fortælling om noget den medarbejder arbejder med, noget viden han eller hun sidder inde med eller lignende. Og det kan både bruges i det interne nyhedsbrev eller i årsberetningen til kunderne.

I menuen til højre kan du se nogle eksempler på artikler, jeg har lavet.

Læs nogle af mine artikler:

"Stopboldene er en familiespecialitet"

Virksomheder siger nej til mafiaen