Public relations, publicity eller propaganda?

Hedder det public relations, publicity, propaganda eller noget helt fjerde? Og hvad er det egentlig for noget?

Kært barn har mange navne, og begreberne fyger rundt i luften, når det handler om public relations. Det er svært helt at få styr på, hvad det engelske udtryk egentlig dækker over.

Virksomheder påvirker opinionen

Bogstaveligt oversat betyder det ”relationer til omverdenen.” Det er bredt, men også meget rammende. Public relations (PR) er virksomheder og organisationers relationer til eksterne interessenter. Det er forsøget på at påvirke opinionen, at sætte en dagsordenen. Det kan være om et produkt, en ydelse eller eksempelvis en politisk retning.

Public relations handler om virksomheders relationer og kommunikation til omverdenen.

En gylden regel i PR er at holde sig til sandheden. Løgne bliver afdækket før eller siden, og at blive taget i en løgn medfører en shitstorm for virksomheder.

Slogans og krisestyring

En proaktiv presseindsats er en af de klassiske PR-metoder. Altså virksomheders brug af pressemeddelelser og opsøgende pressekontakt med det formål at få omtalt et produkt, en event eller en ide i avisspalterne, radio eller TV. Altså ikke som reklame, men i regulære artikler. Men PR er meget andet, bl.a. kommunikation af budskaber og slogans på sociale medier, krisestyring, events og årsrapporter. Og mange ting spiller ind på vores opfattelse af en virksomhed, herunder virksomhedens forhold til miljøet og social ansvarlighed (CSR).

Propaganda er forældet

Propaganda er en gren af PR, der har fået en negativ klang. Propaganda forbindes som regel med forsøget på at overbevise os om noget, et fantastisk produkt eller lignende, og ofte som envejskommunikation med minimalt fokus på, om budskaberne er sande eller ej. Tankegangen er forældet. I dag kan det give voldsomt tilbageslag at blive fanget i en løgn. Offentligheden køber ikke hvad som helst.

Shitstorm motiverer

De fleste virksomheder forstår vigtigheden af gode relationer til eksterne interessenter og medierne. Særligt virksomheder, der har været ude i en shitstorm i medierne, forstår vigtigheden af et godt forhold til pressen og en klar og gennemtænkt pressestrategi, så man ved hvad man skal gøre, når det brænder på. Derfor har alle organisationer med en vis størrelse en kommunikationsafdeling. God PR er lig med omdømme og kunder.

Shitstorm i medierne
Særligt virksomheder, der har været ude i en shitstorm i medierne, forstår vigtigheden af et godt forhold til pressen og en klar og gennemtænkt pressestrategi.