En målrettet pressemeddelelse skaber omtale

En god og målrettet pressemeddelelse skaber medieomtale af dit produkt og din virksomhed. Det giver synlighed og troværdighed.

Pressemeddelelser er en god metode til at opnå medieomtale. En målrettet pressemeddelelse til den rette journalist på dette rette tidspunkt er vejen til spalterne i en stor landsdækkende avis eller måske et lokalmedie, der har stor betydning for dig og din virksomhed.

Medieomtale giver værdi. Du får:

• Synlighed og kendskab
• Troværdighed
• En ekspertrolle på dit felt
• Mere trafik på hjemmesiden
• Flere kunder

En god pressemeddelelse skaber omtale og troværdighed.

De store aviser modtager hver dag et væld af pressemeddelelser. Det er afgørende at skille sig ud i mængden.

Troværdig omtale

Den type omtale, jeg skriver om her, er den redaktionelle omtale. Det betyder, at en journalist synes så godt om din historie, at han/hun vælger at skrive en artikel, som er sidestillet med de andre artikler i avisen. Artiklerne er prioriteret ud fra interesse og relevans, og netop derfor har omtalen stor værdi. Det er ikke reklame, og derfor er læserne ikke på vagt over for kommercielle budskaber. De læser artiklen, der handler om din virksomhed, sammen med morgenbrødet og kaffen søndag morgen.

Værdi i kroner og ører

Måske vælger mediet blot at bruge et enkelt citat eller afsnit, måske bruger journalisten hele din pressemeddelelse i sin fulde længde, hvilket selvfølgelig er det bedste. Men uanset omfanget giver omtalen positiv synlighed og kendskab, hvilket er kroner og ører værd. Du får den bare gratis i form af medieomtale. Det er ikke noget du betaler for, som du gør med annoncer. Men det kræver naturligvis en god historie og en god pressemeddelelse at opnå denne omtale.

Hvad er en god pressemeddelelse?

Historien skal være i orden. Den skal være vinklet og velskrevet for at nå avisspalterne. For den skal konkurrere med en masse andre pressemeddelelser plus alle de andre historier, som et medie håndterer på daglig basis. Historien bliver altså vægtet og vejet ud fra de journalistiske principper, hvilket er noget helt andet, end hvis du betaler for en annonce. Men hvad betyder det egentlig?

En god vinkel

Din pressemeddelelse skal have en stærk vinkel. Kort fortalt betyder det, at du skal vælge at fortælle det mest interessante i stedet for at fortælle alt om et emne. Og så skal historien objektivt og journalistisk set være god. En journalist er ligeglad med, at du har solgt 15.000 styk af dit produkt X det seneste år. Men kan du fortælle, hvordan dit produkt X skaber større trafiksikkerhed på cykelstierne, så er det en god historie. Og så skal essensen af det være overskriften i din pressemeddelelse. Mindre kan bestemt også gøre det.

Små historier kan blive store

Faktisk kan selv ”små” historier få pæn omtale. Ofte afhænger mediernes interesse for din historie af omstændigheder som kontekst og din virksomheds geografiske placering. Mange lokalaviser er glade for at få en historie fra en virksomhed i lokalområdet, og her kræver det ikke altid ligeså meget at komme i spalterne, som hvis det er et stort landsdækkende medie, du vil nå.

Jeg er dit filter

Du kan bruge mig som dit filter. Jeg siger ikke ja til at gå videre med en historie eller pressemeddelelse, medmindre jeg selv tror på, at historien er god nok til at få omtale i et medie. Som journalist med erfaring fra nyhedsredaktioner ved jeg, hvad journalisterne tænker, når de modtager din pressemeddelelse. Vi skal ende i den gode bunke. Hvis ikke historien grundlæggende er god nok, er det bedre at lade være.

Det journalistiske nåleøje
Aviserne modtager dagligt en stor mængde pressemeddelelser. For at trænge gennem nåleøjet, skal du have en god historie vurderet ud fra journalistiske kriterier. Det vil sige, at historien skal være interessant og relevant for brugerne og læserne af avisen eller mediet.