Du har lavet en lækker og målrettet pressemeddelelse. Hvad nu?
Du har lavet en lækker og målrettet pressemeddelelse med den superskarpe fortælling om din virksomhed, dig selv eller dit nye produkt. Men hvad så nu? Hvordan kommer du ud over rampen med historien og skaber de bedste forudsætninger for, at den kommer i pressen? I dette blogomlæg vil jeg skrive lidt om, hvordan du kontakter det medie, du har udset dig til din historie.
5-10 skarpe linjer
Du begynder med at korte din pressemeddelelse og historie ned til en kort og koncentreret version, et såkaldt pitch. Et ultrakort og skarpt pitch, 5-10 velfortalte linjer, i en mail til den rette journalist eller redaktion, er det mest effektive redskab til proaktiv pressekontakt. Eller formidlet i telefonen, hvis du kan få den ønskede journalist i røret.
Jeg har arbejdet målrettet med pressekontakt i flere store organisationer og virksomheder. Alle steder har jeg opnået gode resultater med at bruge pitches. Som pressekonsulent i en stor uddannelsesorganisation var jeg med til at fordoble medieomtalen af organisationens aktiviteter.
Budskab og citat
Jeg vinklede den korte tekst og skrev de væsentligste budskaber først. Måske garnerede jeg med et citat fra min centrale kilde, men hele pointen er, at dit pitch skal kunne stå i en kortfattet mail eller kunne formidles i en telefonsamtale. Journalisten, du henvender dig til, skal kunne afkode budskabet og få en aha-oplevelse på 5-10 linjer. Du vedhæfter pressemeddelelsen i sin fulde længde til mailen. I emnelinjen skriver du overskriften fra din pressemeddelelse. Altså: En fængende overskrift i emnelinjen, et par aktive sætninger med de centrale budskaber og et citat.
Læs pitchet højt for dig selv
Hvis du vælger at ringe til journalisten, så læs pitchet højt for dig selv inden, så du ikke snubler over ordene, når du om lidt har journalisten i røret. Aftal med journalisten, at du lige mailer pressemeddelelsen efter jeres snak, og husk selvfølgelig at gøre det. De fleste journalister vil gerne have noget på skrift.
Lav aftaler og vær ærlig
Nogle journalister kan med det samme svare på, om de ønsker at gå videre med din historie. Men som regel vil redaktioner gerne lige tænke over, om de ønsker at bruge pressemeddelelsen eller ej. Aftal da, at journalisten kontakter dig inden en bestemt deadline og giver dig en melding. Vær ærlig om dit behov, hvis du vil have svar om en time, så er det om en time, og fortæl, hvis andre medier har vist interesse. Sig det også, hvis du har sendt pressemeddelelsen til andre medier. Det lønner sig at være ærlig om dette. Og hvis du er bange for at spilde din tid, så sig til redaktionen, at de har historien solo i to timer, en dag eller lignende, men at du derefter kontakter andre medier.