Virksomheder siger nej til mafiaen
Et netværk af virksomheder og butikker i den sicilianske hovedstad Palermo nægter at betale beskyttelsespenge til mafiaen. Mafiaen lader dem være i fred.
En gruppe turister kigger på sixpences i hattebutikken La Coppola Storta i hjertet af Palermo. De færreste af dem lægger mærke til det undselige klistermærke i højre side af butiksruden. Stickeren er lille, gul og kvadratisk, men ordene og budskabet fortæller en væsentlig historie. ”Pago chi non paga” står der på stickeren. Jeg betaler den, der ikke betaler, betyder det.
– Forbrugere, der ønsker at handle etisk, kan bruge stickeren som vejledning. Hvis du handler i en butik med det klistermærke i ruden, kan du være sikker på, at dine penge ikke havner i mafiaens lommer, siger Chiara Utro, der er medlem af bestyrelsen i netværket Addio Pizzo, der står bag initiativet.
Farvel beskyttelsespenge
Addio Pizzo betyder ”Farvel beskyttelsespenge” og er et netværk af små 1.000 virksomheder og butikker i Palermo og omegn, der siger nej til at betale beskyttelsespenge til mafiaen. NGO’en blev stiftet i 2005 af nogle butiksejere, der var trætte af at blive opkrævet penge, når de blot ønskede drive en ærlig forretning.
– Styrken er, at vi står sammen i et netværk. Når mafiaen ser stickeren i ruden, lader de butikken være. Tidligere var det sådan, at hvis en butik nægtede at betale beskyttelsespenge, så risikerede butiksejeren sit liv eller at få sin butik brændt ned. Men når der er et stærkt og tydeligt fællesskab, er det ikke nemt bare at dræbe dig. Det er vores strategi, siger Chiara Utro.
Samarbejde med politiet
Addio Pizzo har desuden et tæt samarbejde med politi og advokater. Tidligere så politiet måske gennem fingre med mafiaens opkrævning af beskyttelsespenge, men sådan er det ikke længere.
– En politimand fortalte en historie fra et fængsel, hvor en mafioso sidder fængslet. Mafiosoen havde fortalt, at de lader Addio Pizzo-butikkerne være, fordi det giver problemer at genere dem, og mafiamedlemmerne risikerer fængsel, siger Chiara Utro.
Mafiaen har ændret strategi
For mafiaen er der også et PR-hensyn. I 1992 blev den anerkendte og afholdte antimafia-dommer Giovanni Falcone dræbt af en vejsidebombe, da han var på vej fra lufthavnen til Palermo i en bilkortege. Attentatet udløste stor vrede i den italienske befolkning, og stemningen vendte sig mod mafiaen. Efterfølgende ændrede den kriminelle organisation strategi og metode.
– Mafiaen foretrækker at gå under radaren. Det giver ikke god PR at brænde butikker ned og dræbe. Vores strategi er baseret på denne ændring i mafiaens strategi, og det virker i øjeblikket. Men vi ved, ikke hvad der sker i fremtiden, fortsætter Chiara Utro.
Men hvorfor er der ikke flere butikker og virksomheder, der melder sig ind i Addio Pizzo, når butikkerne slipper for at betale beskyttelsespenge, og risikoen samtidig er minimal?
– Nogle butiksejere er fortsat bange for konsekvenserne. Men der er også et kulturelt problem. Mange på Sicilien synes, at mafiaen er en naturlig del af det sicilianske samfund, og at mafiaen beskytter dem. Det er svært at ændre på, fortæller Chiara Utro.
Addio Pizzo
- Netværk af virksomheder og butikker på Sicilien, der siger nej til at betale beskyttelsespenge til mafiaen.
- En NGO baseret på frivillig arbejdskraft.
- Omkring 1.000 medlemmer blandt butikker og virksomheder på Sicilien, lige fra små butikker til reklamebureauer.
- Alle virksomheder kan søge om medlemskab, og det er gratis at være medlem. Eneste forudsætning for optagelse er, at butikken ikke betaler til mafiaen.
- Addio Pizzo har også et rejseselskab, Addio Pizzo Travel, der drives som en regulær forretning. Rejseselskabet arrangerer rejser for den etisk bevidste forbruger og rejsende og bl.a. guidede anti-mafia-ture i Palermo.